logo logo logo

Tapanila-Seuran kannanotto HSL:n kaavailtuihin linjamuutoksiin

30.01.2015

Pikakyselyymme linjamuutosten vaikutuksista vastasi 36 seuran jäsentä, kiitokset teille! Näiden vastausten perusteella seura laati seuraavan kannanoton, joka jätettiin 30.1.2015 HSL:n joukkoliikennesuunnitteluosastolle:

BUSSILINJAMUUTOKSET HEIKENTÄVÄT TAPANILALAISTEN LIIKKUMISTA

Tapanila-Seura ry selvitti kyselyllä jäsentensä käsityksiä HSL:n bussilinjojen kaavailtujen muutosten vaikutuksista.

Viikkiin, Arabiaan ja Hakaniemeen kulkeva suora linja säilytettävä

Enemmistö kyselyymme vastanneista vastustaa Viikkiin, Arabiaan ja Hakaniemeen suuntautuvien linjojen lopettamista, koska siellä on koulu, oppilaitos tai työ, mikä tarkoittaa jokapäiväistä matkustamista bussilla.

Kun linjat 73 ja 74 aikoinaan katkaistiin Hakaniemeen sillä perusteella, että ydinkeskustaan pääsee kätevimmin junalla, olennainen periaate oli, että suora bussiyhteys Hämeentien varren kaupunginosiin säilyy jatkossakin. Mielestämme tästä linjauksesta ei nytkään ole syytä lipsua.

Vaivattomat ja suhteellisen nopeat yhteydet Hämeentien ja Mäkelänkadun suuntaan ovat tärkeitä sekä kantakaupungin pohjoisosien tavoitettavuuden että monien vaihtoyhteyksien kannalta.

Paikallisjuna ainoana suorana yhteytenä keskustan suuntaan ei riitä. Edes yhden suoran bussilinjan olemassaolo parantaisi liikkumismahdollisuuksia oleellisesti.

Suora linja Malmille terveysaseman kautta

Kaupallisten palvelujen lisäksi Malmilla sijaitsevat tapanilalaisten sosiaali- ja terveyspalvelut, lähin uimahalli ja kulttuuritalo. Olisi toivottavaa, että suora linja, vaikka osana jotain muuta linjaa, kulkisi Tapanilasta Malmille terveysaseman kautta. Lastenrattaiden kanssa liikkuvilla ja ikääntyneillä on vaikeuksia vaihtaa bussista toiseen.

Myös linjat 72 ja 73 koskettavat monien koululaisten ja työssäkävijöiden arkipäivän liikkumista. Tapanilan reuna-alueilta on pitkä matka rautatieasemalle, kun tiheää syöttöliikennettä ei ole.

Tapanilaan myös tullaan muualta. Pohjois-Helsingin suurimmassa peruskoulussa, Hiidenkiven peruskoulussa on noin 740 oppilasta, joista osa matkustaa Tapanilaan bussilla. Tapanilan Erällä käy tuhansia liikunnan harrastajia vuosittain.

Katsomme, että suunnittelemanne bussilinjojen muutokset heikentävät alueemme asukkaiden liikkumismahdollisuuksia ja lisäävät painetta yksityisautoiluun. Toivomme, että käsittelette näitä linjoja kokonaisuutena uudelleen ja pyritte joukkoliikenteen sujuvuuteen asiakkaiden tarpeet huomioiden.