logo logo logo

Tapanilan aseman kello löytyi

21.09.2010

Tapanilan aseman kello ”vietiin huoltoon” aikanaan ja sitä on yritetty jäljittää jo muutamia vuosia. Nyt asia on selvinnyt ja kellon kohtalo tiedossa.

Helsingin lähiliikenteen rautatieasemien ylläpito jakautuu kaupungin ja Ratahallintokeskuksen kesken. RHK on ulkoistanut käytännön isännöinnin RR Management -nimiselle yritykselle. Heidän ja VR:n sekä myös RHK:n alihankkijana toimii Corenet-niminen yritys, joka tekee käytännön huoltotöitä mm. opastetauluihin.

Tapanila-Seuran kellokysely ohjattiin RR Managementista Corenetille, josta tuli yksiselitteinen vastaus: RHK on tilannut kellon poistamisen 6/2003. Koska tämä asiakasviestinnän kukkanen näytti johtavan umpikujaan eikä puhelimitse löytynyt RHK:lta asiasta vastaavaa henkilöä, yritettiin vielä viimeisenä oljenkortena Trafin eli Liikenneviraston kirjaamon kautta.

Liikennevirastosta löytyikin lopulta Rautatieosaston Liikenteenhallintayksikkö, jonka Matkustajainformaation asiantuntija vastasi kyselyyn hieman monisanaisemmin:

”Kellojen kohdalla olemme noin yleisesti päätyneet ratkaisuun, että kun vanhat analogiset kellot hajoavat tai ovat muuten vaikeasti huollettavia, ne voidaan poistaa. Jos asemalla on raidenäytöt, emme ole asennuttaneet uusia erillisiä kelloja.. Raidenäytöt ovat siis raiteelta seuraavaa junaa näyttäviä näyttölaitteita, joissa on analoginen kello ja sitten on vielä sähköisiä aikataulunäyttöjä, joissa on digitaalinen kello.

Jos kuitenkin erilliselle kellolle on selvästi tarvetta, voimme sellaisen asentaa.”

Koska asiassa on puolensa ja toisensa, järjestetään Tapanilan WWW-sivuilla kysely kellon tarpeellisuudesta. Kustannuksethan tulevat junamatkustajien maksettavaksi mutta toimiva kello on mukava asia. Digitaaliset kellothan asemalla onkin.